Nyhedsbrev April

Sæsonen er i gang, og man kan lige så stille fornemme varmen der kommer, alt det grønne, der står klar til at springe ud og en havesæson, der lokker med plantekøb, byggeprojekter og lange aftener på terrassen. Vi håber, at I alle får en aldeles fremragende sæson 🌸☀️🌺

Sæson 2025 blev skudt i gang med generalforsamlingen den 30. marts. Ud af vores 72 kolonihaver var i alt 37 haver repræsenteret med 51 kolonister. 

I tirsdags mødtes den nye bestyrelse til sæsonens konstituerende bestyrelsesmøde. Opgaverne er fordelt, og bestyrelsen ser frem til en sæson, hvor bestyrelsesmøder og havevandring bliver afholdt den 2. mandag i hver måned (med undtagelse af juni, hvor det bliver den 11. juni). Stik endelig hovederne ud over havelågen, når vi spadserer forbi på havestien fra kl. 16.30. 

Venteliste

Oldhøjen har nu igen en fyldt venteliste med 100 medlemmer. Igen i år slog vi rekord, og kl. 6.30 på dagen, hvor ventelisten åbnede, måtte vi lukke den igen, og henvise interesserede til næste år. Vi må konstatere, at Oldhøjen er et attraktivt sted at være – og blive – kolonist. 

Grønne containere

Der er bestilt grønne containere. De kommer i følgende weekender:

  • 25.-28. april
  • 30. maj-2. juni
  • 11.-14. juli
  • 15.-18. august
  • 19.-22. september
  • 17.-20. oktober

Havestier

Vi er i dialog med Buus om udbedring af havestier, så regnvandet styres bedst muligt uden at ødelægge belægningen. I første omgang nivelleres huller og ujævnheder ud. Herefter vurderes det, om der er behov for at gøre yderligere. 

Fartdæmpende bump på asfaltvejen 
På generalforsamlingen noterede bestyrelsen, at SOFO blev bedt om at drøfte det fartdæmpende bump på asfaltvejen. SOFO har besluttet, at foranstaltningen forbliver, og at der ikke ændres på det for nuværende. 

Hvis du skal sælge i år

Hvis du går med salgstanker, har du to muligheder for at melde klar til salg, nemlig inden den 1. maj og den 15. august. Inden du melder klar til salg, skal du have en del dokumenter klar. Se hvilke dokumenter, du skal have klar her

God påske til alle

De bedste hilsner fra bestyrelsen

Generalforsamling 2025

Årets generalforsamling foregår søndag den 30. marts kl. 10.30 i Folkehuset Hasle, Rymarken 118, 8210 Aarhus V. 

Hvis I har forslag til drøftelse eller afstemning på generalforsamlingen, skal de være bestyrelsen i hænde senest den 1. marts. Vi sender endelig dagsorden med bilag senest 14 dage inden generalforsamlingen jf. vedtægterne. 

Som altid er der poster på valg, så overvej allerede nu om det er din tur til at tage en tjans. 

Til den kommende generalforsamling kan du stille op til:

  • Bestyrelsen – både som kasserer, medlem og suppleant
  • Vurderingsudvalget – både som medlem og som suppleant 
  • Revisor og revisorsuppleant

Vil du vide mere, så tag endelig kontakt til os. 

Som I ved, genopstiller Dagny (have 72) ikke som kasserer. Da vi ikke kan drive en forening uden kasserer, vil vi meget gerne høre fra jer, hvis der sidder en derude og overvejer at stille op. Hvis vi ikke har en kandidat til posten, er vi nemlig nødt til at finde en anden løsning, hvor foreningen betaler for en ekstern bogholder. 

Nyhedsbrev December

Nordkabel

Som tidligere nævnt, har vi ikke haft den bedste oplevelse med Nordkabels gravearbejde på Oldhøjens grund. Vi har derfor også samlet en klage over forløbet, som deles med Aarhus Kommune og Aarhuskredsen. Udover tid og en mindre regning til VVS´er på grund af et formodet overgravet vandrør, har det heldigvis ikke kostet foreningen noget. 

Havestier

Som I måske allerede har set, er der etableret ny belægning på havestierne. Den gamle belægning er gravet af, hvorefter der er lagt stabilgrus og afsluttet af med stigrus. Vær opmærksom på, at der er noget “tilpasning” for den enkelte haveejer. De er kommet så tæt på hækken med maskinerne som muligt, men for at undgå at de graver hækkens rødder over, skal det sidste jord og ral fra den gamle belægning under hækken fjernes manuelt. Så der er lidt arbejde til os hver især i den kommende sæson. 

Marketenderiet

SOFO har gennem Solvangens advokat forsøgt at opklare marketenderens udmelding om salg. Der foreligger ingen dokumentation for et salg, og hverken advokat eller SOFO har modtaget en opsigelse af marketenderiet. 

Det er en kompleks sag, fordi kolonihaven og marketenderiet ligger på Solvangens grund, mens kontrakt om varesalg i marketenderiet er indgået med SOFO. Seneste udmelding fra Solvangen er, at man gennem advokaten igen kører en fogedsag grundet brud på lejekontrakten. Når vi har mere viden, hører I fra os. Skriv gerne hvis I har spørgsmål. 

Kasserer

Vores kasserer gennem mange år, Dagny, har besluttet at stafetten skal gives videre. Dagny har sørget for, at foreningen står på et solidt økonomisk fundament, så vi er et godt sted i forhold til at byde en ny kasserer velkommen. 

I løbet af 2025 skal der indføres et elektronisk bogføringssystem, så vi lever op til bogføringsloven, som trådte i kraft i 2022. Ifølge den er der krav om at haveforeninger anvender elektroniske it-systemer til bogføring, herunder digital bogføring pr. 1. januar 2026. Der er mange gode og intuitive bogføringssystemer på markedet, som også er målrettet foreninger. Vi forudser derfor, at det bliver en overskuelig opgave for Oldhøjen at overgå til et elektronisk bogføringssystem. 

Hvad kan du gøre?

Du kan overveje om ikke kassererposten lige er noget for dig. Som kasserer bliver du en del af en velfungerende bestyrelse, som både formår at holde effektive og hyggelige bestyrelsesmøder. Det er også en bestyrelse, som kører en flad struktur, hvor man hjælper hinanden, og byder ind med det, man er god til og synes er spændende. Du kan derfor være sikker på, at du ikke bliver eneansvarlig for at implementere et nyt bogføringssystem – det er vi sammen om. 

Hvis du synes det lyder spændende, men gerne vil høre mere først, så giv endelig lyd. Vi kan eventuelt tage et møde på teams eller ringe sammen, så du kan høre mere. Og vi lover at fælden ikke klapper, bare fordi du er nysgerrig på tjansen 

😊

God jul 

Slutteligt vil vi ønske jer alle en fremragende jul og et skønt nytår. Vi glæder os allerede til at se jer igen til sæsonstart i slutningen af marts. 

Nyhedsbrev Oktober vol. 2

Vi skrev i seneste nyhedsbrev at det var sæsonens sidste, men oktober kaster spændende benspænd efter os, så det løser vi lige inden vi går i den annoncerede dvale 🙂

Konstant/Nordkabel
Nordkabel har ikke helt holdt de aftaler vi lavede med dem, fx om tildækkede gravehuller, containerlastbiler der skulle forbi, osv. Men vigtigst af alt, når de ikke den deadline vi var blevet enige om, nemlig at de skulle være færdige den 1. november. Vi har selvfølgelig gjort, hvad vi kunne, for at ændre på det faktum. Men vi trækker lidt det korte strå, når hullerne er der, og det er dem, der har gravemaskinerne. Konklusionen er, at de bliver færdige den 7. november, så vi kan få arrangeret grønne containere inden Buus går i gang med havestierne.

Grønne Containere
Der er bestilt grønne containere til weekenden den 8.-10. november.

Vi håber at alle, der bruger containeren den weekend, vil hjælpe med at rydde op og feje deroppe, så det ikke kun hænger på containerudvalget, når nu det er uden for sæsonen.   

Buus – ny belægning
Den sidste brik i puslespillet er aftalen om, at Buus skulle i gang med at lægge ny belægning på havestierne, når havesæsonen slutter. Vi er selvsagt ikke interesserede i at de går i gang før vi er sikre på, at Nordkabel er helt færdige, da vi ellers risikerer, at de graver vores nye belægning op. Aftalen er derfor nu, at Buus går i gang medio november.

Marketenderiet
Der er mange rygter på Facebook omkring marketenderiet som vi ikke kan genkende, fx at marketenderen, Sylvester Warming, har skrevet at marketenderiet er solgt. Derfor en opdatering herfra. Marketenderens advokat har ikke kontaktet Solvangen eller Solvangens advokat. Derimod har Solvangens advokat kontaktet marketenderen, men der er ikke opnået kontakt.
Det er vigtigt at sige, at det altid vil være bestyrelsernes ansvar at sikre, at regler og procedurer overholdes i henhold til kontrakten med Aarhus Kommune og Kolonihaveforbundets vedtægter – også ift. marketenderiet. Vi er ikke bekendte med, at der er lavet en købsaftale og vi har ikke modtaget en opsigelse af den nuværende lejekontrakt. Hvis det skulle ændre sig, informerer vi naturligvis. Ligesom det vil være naturligt at inddrage alle kolonister i en dialog om ønsker til et nyt marketenderi. Hvis det bliver en realitet, informerer vi om det. Indtil da vil vi opfordre til, at I henvender jer til os i bestyrelsen, hvis der er spørgsmål til ovenstående.

Vandlukning

Blot en påmindelse om, at der er blevet lukket for vandet i går. Husk at sikre jeres vandsystem mod frost. 

De bedste hilsner fra bestyrelsen

Er dit kolonihavehus, drivhus eller shelter lovlig?

Kære kolonister i Oldhøjen

Vi har nu snart gennemført to salg under de nye regler om lovliggørelse af kolonihavehuset inden salg. Det har ikke været helt uproblematisk.

Så for at gøre alle en tjeneste gensender vi information om, at alle kolonihavehuse og bebyggelser på grunden skal overholde gældende byggeregler. Og med det en kæmpe opfordring til, at I løbende forholder jer til om I overholder reglerne. Vi kan se hvad det betyder for folk, at de skal fjerne ting og bygge om, når de har besluttet sig for at sælge og egentlig bare gerne vil videre. 

Du kan finde de nyeste byggeregler på Aarhuskredsens hjemmeside her

Vær særligt opmærksom på reglerne for drivhuse, som betyder, at et drivhus max må være 10 m2 stort og 2,4 meter højt. Det skal placeres mindst 1 meter fra skel og mindst 2 meter fra vej, sti eller fællesareal.
Vær særligt opmærksom på, at der ikke må forefindes shelters på grunden, heller ikke selvom de indgår i det samlede bebyggede areal. Hvis man har et shelter på grunden, skal det altså fjernes.

Hvis du er i tvivl eller allerede ved, at noget på din grund ikke er lovligt, og har brug for hjælp til at få det gjort lovligt, så tag fat i os. Vi hjælper meget gerne! 

De bedste hilsner fra

Oldhøjens bestyrelse